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Jeudi 31 juillet 2014; 19h 33min. 36sec   
 

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Les ethnologues toulousains : Marine CARRIN 
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English version [lien]
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Directrice de Recherche
au CNRS

LISST
Centre d'Anthropologie Sociale


marinecarrin[at]hotmail.fr



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Thèse de troisième cycle en 1978.
Thèse d'Habilitation à diriger des recherches (HDR) en 2000.

Anthropologue, spécialiste de l'anthropologie de l'Inde, de l'anthropologie des savoirs et du rituel. Approche des interférences du politique et du religieux. Deux terrains d'enquête: les "tribus" du Centre -est de l'Inde et le culte des bhûta au Karnataka.
(enseignement sur l'Asie du Sud au Centre d'Anthropologie).

A travers ces deux terrains, je m'intéresse surtout actuellement à l'anthropologie des savoirs et à l'analyse du rituel dans une perspective inspirée par les approches cognitives . Néanmoins, l'analyse du symbolisme est pour moi inséparable d' une construction identitaire. C'est pourquoi, je tente d'explorer les mécanismes qui permettent d'analyser l'autonomisation des populations subalternes sur la longue durée en prenant en compte l'émergence des discours indigènes, l'histoire des mouvements religieux et les ritualisations de l'événement.


PRINCIPALES PUBLICATIONS :


Ouvrages :

La fleur et l'os: symbolisme et rituel chez les Santal, Paris 1986, EHESS, 193 p. (Cahiers de l'Homme, 26).

Enfants de la Déesse, Dévotion et prêtrise féminine au Bengale. Paris 1997, Editions du CNRS et Maison des Sciences de l'Homme, chemins de l'ethnologie, 348 p.

Le parler des dieux : genres et argumentation du discours rituel santal (à paraître aux éditions de la Société d'Ethnologie, Paris X - Nanterre)

An Encounter of Peripheries : Santals Missionaries and their Changing Worlds, 1867-1900, (en collaboration avec H.Tambs-Lyche), Delhi 2008, Manohar.

From Fire-rain to Insurrection Reasserting ethnic identity through narratives, (en collaboration avec Santosh.Soren et Peter.Andersen) Delhi, 2011, Manohar.

Indigenous Knowledge : the Indian Debate (à paraître).


Ouvrages collectifs :

Managing Distress: Possession and Therapeutic Cults in South Asia, M.Carrin (Ed), New Delhi 1999, Manohar.

Castes et tribus : résistance et autonomie dans la société Indienne - en collaboration Ch. Jaffrelot, volume 23 de Purusartha, Paris 2002.

People of the Jangal : reformulating identities and adaptations in crisis, M.Carrin et H.Tambs-Lyche (eds), Delhi 2008. Manohar.

Voices from the Peripheries: Subalternity and Empowerment in India (eds) Marine Carrin et Lidia Guzy (eds) , Delhi 2012, Manohar.

Transfer of knowledge and Children Agency: Reconstructing the Paradigms of Socialization, A Cross-cultural Perspective. D.Blanc, M.Carrin H.Tambs-Lyche (eds) (à paraître)


Articles(depuis 1996) :

"Celles qui sont sorties du regard. Histoires de sorcières en pays santal", Autres mondes, Cahiers de Littérature Orale, 1996 n°39-40, 157-174.

"Le spectacle des bhûta, observations sur les rapports du théâtre et du rituel". Etudes sur le théâtre Indien, réunies par L.Bansat-Boudon, Purusartha, 20, 1997, 247-267.

"Une église nationale pour les Santal: du romantisme scandinave à l'orthodoxie luthérienne" (en collaboration avec H.Tambs-Lyche) Archives des Sciences Sociales des Religions, n° 103, "Le christianisme en Inde", études réunies par C.Clémentin-Ojha, juillet-septembre 1998, 99-127.

"The Sacrifice of Feminity: Female Sacredness at the Hindu/Tribal Frontier in Bengal", H.Tambs-Lyche (ed:) The Feminine Sacred in South Asia, Manohar, Delhi, 1999, 114-124.

" Un Saitan fugitif producteur de sorcières ou les pérégrinations de Saitan chez les Santal et les Munda " (document) n°48, M.Lebarbier (ed). Diable(s), Cahiers de Littérature Orale, 2000,pp. 267-75.

"Les bouches multiples de la vérité: la possession des médiums au Karnataka", La Possession en Inde, Etudes réunies par J.Assayag et G.Tarabout, Purusartha, 21, 2000 383-419.

"Fleurs de vérité: de l'usage des fleurs et de la possession en pays tulu et chez les Santal", Opiums : Les Plantes du plaisir et de la convivialité en Asie du Sud-Est, textes réunis par A. Hubert et P. Le Fallier, Paris, l'Harmattan 2000, 415-436.

"Retour au bosquet sacré, réflexion sur la réinvention d’une culture adivasi", M.Carrin, Ch.Jaffrelot (eds) 2002 :233-264

"Les Paroles détournées, formes de discours et rhétorique chez les Santal" N.Belmont et M.Carrin (eds) : Entrelacs : approches plurielles en Littérature Orale, Cahiers de Littérature Orale, 2002, n °50, 47-74

"Implicite et narrativité dans les récits santal", A.Petitat (ed) : Contes et Théories du récit, Lausanne Payot, 2002, 151-171

"The Santal Conception of time", D.K.Behera et G.Pfeffer (eds) Tribal Studies vol V, Delhi, Concept, 2002, pp. 139-159.

"La Forêt désenchantée, relations de pouvoir et culte des bhûta au Nord et au Sud du Karnataka", J. Pouchepadass (ed:) Des Forêts et des hommes, milieu écologique et changement social dans les Ghâts Occidentaux, Pondichéry, Institut Français de Pondichéry et Karthala , 2002 :293-339.

"Le rêve est plein comme une lune, jeux d’illusion dans les récits de rêve santal", N.Belmont (ed): Récits de rêves, Cahiers de Littérature Orale, n° 51, 2002 :119-152.

"The Santals, though unable to plan for tomorrow, should be converted by the Santals" (en collaboration avec H.Tambs-Lyche). R.E. Frykenberg (ed) Christians and Missionaries in India, Cross-Cultural Communication since1500, London 2003, Eerdmans and Routledge : 274-294

"You don’t joke with these fellows : Power and Ritual in South Canara, India" (en collaboration avec H.Tambs-Lyche), Social Anthropology, European Association of Social Anthropologists (2003),11,1, 23-42.

"Twisted Speech as a Santal Theory of Discourse", Indian Folklife, vol.2 (2003), 3 , 6-11.

"Le sacrifice humain dans les royaumes de jungle, Orissa, (Inde)" B.Midant-Reynes et J.P.Albert (eds) Le Sacrifice humain en Egypte ancienne et ailleurs, collectif sur le sacrifice humain., Paris Soleb , 190-211.

"Women, Adivasis, Subalterns : Perspectives on the Empowerment of Santal Women", Kamal.K .Misra et J.Hubert Lowry (eds) Recent Studies on Indian WomenEmpirical Work of Social Scientists, Jaipur ,Rawat Publications , 2006:281-301

"Santal Religious Discourse and the Assertion of Adivasi Identity"; in Deepak.Behera et Georg.Pfeffer (eds) Contemporary Tribal Studies vol.VII. Delhi, Concept, 2006: 213-233.

 “ Héros et identité régionale au Chotanagpur » L'usage des Héros Traditions narratives et affirmations identitaires dans le monde indien, Véronique.Bouiller et Claudine. Leblanc (eds). Paris,.Champion (2006) : 121-154.

“ Mourir pour devenir un demi-dieu: les cultes des bhuta en pays Canara”   , Bulletin of Death and Life Studies, The University of Tokyo vol 3, 2007 : 27-39.

“ Dialectics of Autochtony and Foreigness in the Bhuta Cult of Kanara Coast” Hélène.Basu (ed) Journeys and Dwellings, Chennai , Orient Longman, (2007):174-197.

“  Le meurtre des jumelles en pays Tulu : la dramatisation ritualisée de la matrilinéarité”    Nicole Claude Mathieu. (ed) Une Maison sans Fille est une Maison Morte, La Personne et le Genre en Sociétés Matrilinéaires et/ou uxorilocales., Paris, Editions de la Maison des Sciences de l’Homme, 2007 : 213-240.

“ Le Service Religieux de Guérison Savoir et Biographie des Guérisseurs Tulu”, Divins Remèdes Médecine et Religion en Asie du Sud, études réunies par Ines.Zupanov et Caterina.Guenzi , Purusartha 27,( 2008) : 99-134.

Introduction, People of the Jangal : reformulating identities and adaptations in crisis Marine.Carrin et Harald.Tambs-Lyche (eds), 2008 : 2-18.

“ L’expérience du surnaturel au Sud-Kanara, son énonciation et sa légitimation", textes réunis par J.P.Albert et G.Rozenberg, Des Expériences du surnaturel, Archives de Sciences Sociales des Religions, janvier -mars (2009), 145, 73-92.

“A quelle nation se vouer : Les représentations diversifiées de l’État au Sud Kanara, Inde”, (en collaboration avec Harald Tambs-Lyche) Journal des Anthropologues, (2009) : 118-119 :305-335.

“Recasting Women’ agency in two therapeutic Cults of Bengal and Karnataka”, Brigitte.Sébastia (ed) Restoring Mental Health in India, Pluralistic Therapies and Concepts, Delhi, Oxford, (2009) :125-154.

“ Religion in Jharkhand” , K.Jacobsen et H.Basu (eds) Brill’s Encyclopaedia of Hinduism , Brill, (2009) Leiden:190-211.

“ The World of Tribes, Revolutionary Movements and Ethnic Withdrawal”, Chrisrophe .Jaffrelot (ed) Contemporary India, Londres,2010, Pinguin: 543-568.

“ Les tribus de l’Inde: structures et dynamiques”, F.Landy et G.Tarabout (eds) Encyclopédie de l’Inde , Paris, Nathan (2011) pp.163-168.

The Billavas of Karnataka and the Santals of Orissa: two peripheries asserting their position towards the Center, "M.Carrin et L.Guzy (eds) (2012) Voices from the Periphery : subalternity and empowerment in India, 203-225.

“Adivasi Imagining of alternative citizenship in Jharkhand: how to conciliate custom and democracy?” Peter Berger (ed) Many Indias, London, Routledge (2012) 195-225.

“Indigenous People of India and Hinduism” K.Jacobsen et H.Basu (eds) Brill, Encyclopaedia of Hinduism, Brill, 2012, Leiden: 195-226.


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DERNIERS OUVRAGES PARUS
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In India as elsewhere, peripheries have frequently been viewed through the eyes of the centre. This book aims at reversing the gaze, presenting the perspectives of low castes, tribes, or other subalterns in a way that amplifies their ability to voice their own concerns.
This volume takes a multidimensional perspective, citing political, economic and cultural factors as expressions of the autonomous assertions of these groups. Questioning the exclusive definitions of the Brahmanical, folk and tribal elements, the articles bring together the empowering possibilities enabled by three recent theoretical developments: of anthropologies questioning the fringes of mainstream society in India; critically engaged histories from below, which problematize subaltern identities; and a conceptual emphasis on everyday ethnography as an arena for negotiations and transactions which contest wider networks of power and hegemony.
This book will be useful to those in sociology, anthropology, politics, history, minority studies, cultural studies and those interested in social development, and issues of marginality, tribes and subaltern identity.
Marine Carrin is Director of Research, Centre d’Anthropologie Sociale, Centre National de la Recherche Scientifique, LISST-Centre d’Anthropologie, Toulouse-Le Mirail, France.
Lidia Guzy is Lecturer in the Study of Religions, Study of Religions Department, University College Cork (UCC), Ireland.

Contributors: Alexis Avdeeff . Radhika Borde . Marine Carrin . Cécile Guillaume . Lidia Guzy . Djallal Heuzé . Georg Pfeffer . Raphaël Rousseleau . Dan Rycroft . Uwe Skoda . Harald Tambs-Lyche

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Globalization processes link centres of power and culture all over the world. But these are surrounded by peripheries, whose integration in the global paradigm is neither an inevitable nor an automatic process, as a naïve perception might lead us to believe. In South Asia, such peripheries seem a long way from the cosmopolitanism of Bombay or Bangalore and the crisis is hardly the same to the ecologist statesman and the herdsman looking for pasture. Societies in the South Asian wilderness - Jangal - are closely tied to the environment but peripheral to the system of power. For them, the landscape is symbolically charged, and the meaning with which natural and social surroundings are instead tends to produce an identification as against others, expressed in terms of ethnicity. Changes at the symbolic level imply a danger of losing identity. The peripheral groups studied in this volume are the Santals, the Rona, the Bondo, the Pengs of Orissa, the Jadopatias of Bengal, the Kulava of Kerala and the Todas of Nilgiri among others. It is in the periphery that the confrontations between development projects, conservation efforts and local populations are most marked. The contributors deals with various peripheries, faced with intrusion by more powerful groups, as well as by environmental crisis. But the responses are various as the authors of this volume show.
Contributors to this landmark volume include Georg Pfeffer, Peter B. Andersen, Gunnel Cedderlöff, Deepak Kumar Behera and Srikant Patel among many others.

Edited by Marine CARRIN [lien] and Harald TAMBS LYCHE [lien]
Manohar - 2008 / 301p./ ISBN : 8173045828
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MANOHAR BOOKS : http://www.manoharbooks.com [lien]
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The book partakes of the post-colonial reassessment of the nineteenth century, where agency is seen to lie, not just with the colonizing centre, but also with the colonized periphery. Here, missionaries from a peripheral part of Europe- including a Norway striving to decolonize itself- try to convert the Santals, an Indian tribe which had rebelled against the intruding colonial order. Provincializing the European origins of the missionaries, the authors try to explore the Santal response. Missionary sources have been used to recast such encounters, but the response seldom has had a documented voice. The Santals, however, wrote thousands of pages as part of the missionary project to document their culture showing their efforts to reconstruct and reappropriate their own culture. Subaltern voices emerge, as working-class missionaries and Santals meet, bypassing the centres of hegemony, and oppose the disenchantment of colonial experience to the memory of a glorious past. For some years, a space is created at the edge of empire where the missionary adventurer, and Santals in search of a new identity, together builds a new community. The missionaries succeed only because of the Santal engagement – born, not just from their appropriation of missionary ideas, but also from their resistance to the Hindu majority and to internal colonialism. But soon colonial power relations erode missionary independence, as they come to depend on the churches of their homeland, while the Santals are absorbed into the exploitive economics of colonialism. The space allowed by an “encounter of peripheries” is closed.

Edited by Marine CARRIN [lien] and Harald TAMBS LYCHE [lien]
Manohar - 2008 / 386p./ ISBN : 8173047553
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MANOHAR BOOKS : http://www.manoharbooks.com [lien]
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